Waarom zou je een omgevingsportret inzetten?
Een omgevingsportret geeft meer context aan een beeld. Je kunt een verhaal vertellen over de persoon of personen door de omgeving erbij te betrekken. Of als je een zakelijk portret maakt, kan de omgeving gebruikt worden om jouw merk te laten zien of om iets over jouw merk te vertellen.
Het geeft daarnaast meer creatieve mogelijkheden voor de fotograaf en de gefotografeerde(n). Je kunt, meer dan bij een profielfoto, spelen met de compositie van de foto. Maar je kunt ook conceptueel een geschreven/te schrijven artikel versterken met een omgevingsportret.
Tip 1. Doe locatie-onderzoek
Je bespreekt met jouw fotograaf waar de foto voor dient. Vaak wordt er door een marketing- of communicatie-afdeling een ‘briefing’ gemaakt. Hierin staat waar de foto aan moet doen en welke huisstijl er moet worden gehanteerd. Ook is belangrijk op/in welk medium of welke media de foto’s worden gebruikt?
Vervolgens doe je zelf of de fotograaf locatie-onderzoek en wordt de locatie gekozen. Tijdens deze zoektocht bekijkt de fotograaf of de achtergrond niet teveel afleidt van de persoon, want dan gaat het aan het doel voorbij: een goed portret maken. Check, als je buiten gaat fotograferen, van tevoren waar de zon staat op het moment dat je gaat fotograferen of pas, beter nog, het tijdstip van de shoot aan, zodat je het beste licht hebt. Je mag van de fotograaf verwachten dat hij/zij jou daarin aanbeveelt wat de beste mogelijkheden zijn.
Je kunt meerdere apps of websites gebruiken om te bekijken wat de stand van de zon is op een bepaald tijdstip/bepaalde dag.
Wil je een specifieke plek voor jouw omgevingsportret of dat van je team? Gebruik dan ook gewoon eens Google Maps. Met de Street view functionaliteit kun je van tevoren de buitenkant van een locatie bekijken.
Heb je tijdens de shoot wat ruimer de tijd? Probeer dan eens af te wisselen met de locatie. Kies een andere plek in of buiten het gebouw. Je hebt dan achteraf meer keuze uit de foto’s.
Probeer eens meerdere locaties uit, dan heb je achteraf meer keuzemogelijkheden
Tip 2. Leer elkaar een beetje kennen
Al is het maar tijdens een kort kennismakingsgesprek.
Het is niet alleen leuk om te weten te komen wat iemand beweegt en doet, maar een gesprekje met jouw fotograaf voor of tijdens de shoot kan je ook helpen te ontspannen. Vraag de fotograaf hoe hij/zij te werk gaat, dan kom je zelf niet voor verrassingen te staan.
Door jouw verhaal kan de fotograaf zijn of haar beeld aanpassen en deze informatie wellicht meenemen in de foto.
Na een lang inhoudelijk gesprek over haar werk zijn we aan de gang gegaan. Het heeft een veelvoud aan foto’s opgeleverd
Tip 3. Probeer verschillende kleding
Kies je voor neutrale kleuren of wil je juist dat de kleding van het beeld afknalt. De keuze is aan de gefotografeerde en de opdrachtgever. De fotograaf kan hier natuurlijk wel tips over geven. Als de gefotografeerde meerdere kledingsets bij zich heeft, maak daar dan gebruik van en wissel ze af.
De gemeentesecretaris van Vlaardingen had diverse kledingmogelijkheden tijdens de shoot. We kozen voor deze opvallend rode kleur voor het contrast
Tip 4. Probeer eens een actieve foto
De geportretteerde hoeft niet altijd de camera in te kijken. Denk aan een timmerman die aan het werk is of een horlogemaker die een horloge repareert. Naast de achtergrond is het gebruik van materiaal dat hij/zij dagelijks gebruikt in zijn/haar werk dan onmisbaar in de foto.
Deze bierbrouwer Chris hebben we gevraagd actief met zijn werk bezig te zijn tijdens het maken van de foto. Het geeft inzicht in wat hij doet
Tip 5. Maak een omgevingsportret om jouw (blog) artikel te versterken
Je hebt heel veel onderzoek gedaan naar een specifiek onderwerp of je hebt iemand geïnterviewd met een bepaalde expertise. Daar wil je een mooie, ondersteunende foto bij plaatsen om het artikel nóg meer kracht te geven. Je kunt dan een omgevingsportret (laten) maken en de fotograaf ‘briefen’ over het onderwerp of de persoon in het artikel. Samen kun je een concept bedenken hoe de foto het artikel gaat versterken.
Juist door de spotverlichting en donkere achtergrond is er een bedrukte sfeer en lijkt het een verhoor. Precies de uitstraling die de opdrachtgever zocht
Dit zijn maar een aantal tips en mogelijkheden die je hebt met het creëren van een omgevingsportret. Er zijn natuurlijk nog veel meer mogelijkheden. Hopelijk hebben we je een beetje inspiratie gegeven om hiermee aan de slag te gaan en neem je dit mee als je volgende keer foto’s gaat plaatsen op je website of in je magazine/blog.